SchoonemanDesign

Han Schooneman: “Stoppen was nooit een optie”

“Het ene moment heb je de schaapjes op het droge, het volgende heb je niks meer.” Bedrijf kwijt, spaargeld kwijt, appeltje voor de dorst kwijt. Het afgelopen jaar raakte Han Schooneman bijna alles kwijt. Maar niet het belangrijkste: zichzelf. In Expovisie vertelt de eigenzinnige 3D-ontwerper zijn verhaal. “Als kind woonde ik aan de overkant van villa “Aemstelle” en mijn vader zei altijd: ‘Als dat pand te koop komt, dan koop ik het’.” Maar het pand kwam niet te koop en tegen de tijd dat het wel op de markt kwam, woonde vader Leon Schooneman al lang en breed in Vinkeveen.

Vol historie

We spreken Han Schooneman op zijn nieuwe werkplek in het pand dat zijn vader zo tot de verbeelding sprak. Niet verwonderlijk, want het ís prachtig. Karakteristiek. Vol historie. De villa werd gebouwd in 1926 in art deco stijl, met herkenbare Amsterdamse School en Bauhaus elementen. Het is gelegen aan de Amsterdamseweg 511, op steenworp afstand van Amsterdam, met aan de achterkant uitzicht op het Amsterdamse bos. Kortom, Aemstelle is alleszins een bijzonder bouwwerk. “Het pand is gebouwd en bewoond door de familie Van Royen, die in het begin van de vorige eeuw bekendheid genoot als oprichter/eigenaar van de zogenaamde ‘De Witte’ bioscopen in Amsterdam en Utrecht”, doceert Schooneman over de geschiedenis van het pand. In 1963 kreeg een nieuwe bestemming als museum voor moderne kunst. Halverwege de jaren negentig verhuisde het museum – inmiddels bekend als Cobra Museum – naar een modern pand elders in Amstelveen. Na jarenlange leegstand bood Aemstelle van 2002 tot 2013 onderdak aan Van Lanschot, die een gigantische kluis in de kelder liet bouwen. Schooneman: “We zijn zes weken bezig geweest om dat ding eruit te slopen.” Sinds 11 november 2013 is Aemstelle het officiële adres van Helder Accountants en Adviseurs. In het pand zijn verder nog een makelaar, een social marketingbureau én het nieuwe bedrijf van Han Schooneman te vinden.

Restyling

De restyling van Aemstelle naar een praktisch, veelzijdig en vooral eigentijds kantoorpand staat symbool voor de ‘wederopbouw’ van Han Schooneman zelf. De opdracht van Schagen en Helder om het interieur te ontwerpen en de renovatiewerkzaamheden te begeleiden gaf Schooneman, na een zware episode in zijn leven, weer wat armslag om zijn nieuwe plannen vorm te kunnen geven. Bovendien bleek tijdens het renovatieproces het pand letterlijk genoeg ruimte te bevatten om SchoonemanDesign onderdak te verschaffen. Zoals gezegd was het afgelopen jaar het moeilijkste jaar uit Schoonemans leven. Hij moest het bedrijf dat zijn vader in 1953 oprichtte in april van dit jaar vaarwel zeggen. En dat terwijl hij en zijn personeel in maart nog bij het zestigjarig jubileum hadden stilgestaan. Waarom? Dat is een lang verhaal, een verhaal van ‘verkeerde keuzes op het verkeerde moment’. Veel meer kan en wil Schooneman er op dit moment niet over zeggen. Maar één ding is zeker: de hele affaire is hem niet in de koude kleren gaan zitten. “Het ene moment denk je dat je schaapjes aardig op het droge hebt en een half jaar later heb je niks meer. Ik heb dertig jaar keihard gewerkt”, zegt hij met een brok in zijn keel. “En ik heb er niets aan overgehouden.”

Zonnig

Een half jaar nadat zijn ergste nachtmerrie waarheid werd ziet Schooneman de toekomst toch weer zonnig in. Achter zijn laptop, aan zijn zelf ontworpen werktafel op de tweede verdieping van Aemstelle, mét – ook niet onbelangrijk – uitzicht op de Amsterdamse Zuid-as, zegt hij stellig: “Ik heb ontdekt dat ik de afgelopen dertig jaar heb gedaan wat ik het allerliefste doe: ontwerpen. En dat is dus precies wat ik weer ga doen. Dat stemt me tevreden. Ook door de vele steunbetuigingen die ik heb mogen ontvangen, zowel van leveranciers en klanten als van vakgenoten en netwerkpartners, voel ik me gesterkt om op de ingeslagen weg door te gaan.” Vanuit Aemstelle gaat Schooneman zich niet alleen richten op standontwerp en begeleiding, maar ook op interieurontwerp voor de zakelijke markt. Ondertussen heeft hij zich ook nog eens ontwikkeld tot social media expert. “In plaats van werkeloos thuis te zitten, ben ik me deze zomer gaan verdiepen in linkedin, twitter en facebook en alle mogelijkheden die social media te bieden hebben. Ik weet nu hoe je social media kunt inzetten om handel binnen te halen. Niet alleen handig voor mezelf, ook voor potentiële klanten.” Schooneman timmert, kortom, weer ouderwets stevig aan de weg. Online én offline. Met als resultaat dat zijn agenda een week na de officiële opening van SchoonemanDesign alweer rijkelijk gevuld is met afspraken.

Deel dit verhaal - Kies je platform.