Geen medium zo persoonlijk als een beurs

okt 13, 2015
Karmar

woordenwolkEen goede relatie van ons, een bureau gespecialiseerd in merkstrategie en positionering, schreef onlangs in een blog over de onzekere toekomst van de vakbeurs en wat dit voor exposanten kan betekenen.
Een artikel waar men in ons vakgebied in eerste instantie niet gelukkig mee zou kunnen zijn maar waar zeker een kern van waarheid in zit.
Het voert hier te ver om dit artikel in zijn geheel aan te halen maar de eindconclusie spreekt boekdelen:

Zij concluderen “….dat de vakbeurs in zijn huidige vorm een aflopende zaak is. Totdat de prijzen de nieuwe realiteit reflecteren is het in ieder geval niet de meest efficiënte besteding van uw marketing budget.
In de toekomst zal de vakbeurs vooral een verleng –en sluitstuk van (online) communicatieactiviteiten en –trajecten zijn en de beperkingen hiervan aanvullen. Dat betekent dat de persoonlijke ontmoeting centraal komt te staan samen met het verder uitbouwen van bestaande relaties. Dit stelt eisen aan de organisatoren maar ook aan de exposanten, want de huidige sales-georiënteerde aanpak waarin men nog steeds de showroom simpelweg naar de beursvloer verplaatst is achterhaald.” Waarvan acte!!

Wat mij betreft een waarheid als een koe en eentje waarvoor ik met een aantal collega’s al jarenlang strijd om het medium nu toch eens als volwaardig te beschouwen en zodanig te benaderen. De uitspraak “niet de meest efficiënte besteding van het marketing budget” bestrijd ik daarentegen wel……..
Juist in deze nieuwe tijden realiseren steeds meer bedrijven zich hoe groot het rendement van deelname aan beurzen en tentoonstellingen kan zijn en wat beursdeelname voor de totale marketing strategie kan betekenen. Er is dan ook absoluut geen medium zo sterk gericht op de kern van de doelgroep en daar zo intens (inter)actief mee bezig, als een beurs.

Met een professioneel beursadvies kom je niet voor verassingen te staan.

Vanzelfsprekend moet de marketing-communicatie afdeling, ja dat leest u goed, kiezen voor een beurs als onderdeel van de totale marketing strategie en daarbij zeker niet over één nacht ijs gaan. Zij kiezen doelbewust de beurs of beurzen die het best bij hun product of dienst past. Om tot een goede beurskeuze te komen is het van belang dat de marketeer een externe beursadviseur erbij betrekt, die met verstand van zaken de juiste beurs zal vinden waaraan het bedrijf met de kans op het meeste succes kan / moet deelnemen.

Nogmaals alleen met duidelijk vooraf gestelde doelstellingen is het mogelijk om het rendement van een beurs “efficiënt” te maken.
Er moet een concept/idee ten grondslag liggen al dan niet in synergie met eventueel lopende onderdelen van de promotie- en (social)media campagne. Dan moet er in samenspraak met de ontwerper een passend stand-concept ontwikkeld worden.
Daarna gaat de trein rollen / rijden en is het van belang dat de inmiddels toegewezen beursmanager er boven op blijft zitten, zowel in als –extern, zodat er niets meer fout kan of mag gaan.
Met behulp van onze Beurs Route Wijzer: wordt je beurs een succes!

Mijn advies………..probeer het maar eens!!!
Wij staan in de startblokken.